måndag 22 november 2010

Var kommer dagens hets och press ifrån egentligen?

I skolan pratar vi självklart mycket om friskvård allt som kommer med de. Bland annat diskuterar vi en hel del om olika vikt problem, övervikt men även undervikt. Vi pratar mycket om hur samhället ser ut idag och vad som påverkar och sätter dagens ideal. Jag upplever att det är mer "press" på tjejerna att vara smala och utöver de ha en bra karriär, ett förhållande, barn och ändå se ut som om de fortfarande är 20, osv osv. Jag vet inte hur ofta som jag ser kvinnor i stan som går med sina barnvagnar och man ser att barnet inte alls är gammal, bara någon månad gammal och mamman har redan gått ner all sin graviditetsvikt och gärna lite mer än så. Kommer detta från oss tjejer själva eller vart kommer det ifrån?
Tjejer ska tävla mot alla killar på jobben, det gäller att prestera och vissa är villiga att göra allt för att nå till toppen. Men vad händer när man väl kommer dit? Sjukskrivningarna verkar bara öka och öka och jag tror att det är allt fler unga tjejer som är i den kategorin.
Jag läste för ett tag sen en artikel i Aftonbladet, publicerat den 4 november. Artikeln i sig är hemsk men det jag reagerar över är faktiskt kommentarerna. Hur tar tjejer såna kommentarer? Är det såna kommentarer som bidrar till att det är sån hets som det är över att vara smal? Är det så killar vill att tjejer ska se ut så är det ju klart att tjejer kommer vilja se ut så. Vart är vi på väg? Kommer denna hets att stanna och kommer vi sakta men säkert att gå tillbaka till ett mer "normalt" ideal?

”Jag kräktes upp allt”

20 laxertabletter om dagen Portia de Rossi avslöjar i en ny
20 LAXERTABLETTER OM DAGENPortia de Rossi avslöjar i en ny bok att hon försökte leva på 150 kalorier – och ville ta 20 laxertabletter – om dagen när hon spelade in ”Ally McBeal”.
Foto: IBL BIDBYRÅ


Portia de Rossi led av svåra ätstörningar – vägde bara 37 kg

HOLLYWOOD. Skådespelerskan och fotomodellen Portia de Rossi brottades med anorexi redan innan hon fick rollen i ”Ally McBeal”.

Men tv-serien förvärrade problemen.

Nu avslöjar hon att hon tränade som en galning, försökte leva på 150 kalorier om dagen och ville ta 20 laxer tabletter.

– Jag grät när jag gjorde knäböj och undrade hur många kalorier jag brände, skriver hon i biografin ”Unbearable lightness: A story of loss and gain”.

Det var inte bara pressen att vara smal, sexig och snygg som höll på att kosta henne livet.

Hon levde också dubbelliv som lesbisk.

– Jag visste att jag inte kunde avslöja sanningen. Vad skulle hända om medierna, allmänheten eller mina arbetsgivare fick reda på det? Producenterna skulle sannerligen ha gjort ett misstag.

Portia de Rossi, 37, led av anorexi redan innan hon gjorde sin första inspelningsdag i tv-serien ”Ally McBeal” 1998.


”Jag hade dött”

– Jag hade bantat sex till åtta gånger om året sedan jag gjorde mig redo för min första modevisning när jag var tolv. Jag levde på 300 kalorier sju dagar i rad. För mig var det proffsigt att gå ner i vikt inför ett nytt jobb.

När hennes bror firade henne för rollen i tv-serien åt hon och drack gott.

– Efteråt var jag självklart tvungen att kräkas upp allt, berättar hon.

År 2000 hade den 1,68 meter långa skådespelerskan rasat till 37 kilo. Hon kollapsade då på en filminspelning i Toronto.

– Jag var tvungen att söka hjälp. Jag hade dött om jag hade fortsatt att svälta mig.

Isade armarna

Fyra år senare trädde hon fram tillsammans med sin nuvarande hustru,Ellen DeGeneres.

I dag har de Rossi lagt dagarna då hon isade armarna för att dölja ådrorna bakom sig. Inte heller sprintar hon genom något shoppingcenter för att kompensera effekterna av att ha frossat i sockerfritt tuggummi.

– Jag trivs med mig själv som jag är. Jag vill visserligen fort farande ha lår som vader. Men jag är inte längre villig att offra min hälsa för att uppnå det, skriver hon i boken.


KOMMENTARER:
37 är väl helt ok med hennes längd, jag hoppas jag träffar en sån pangbrud nån gång iaf. 04 nov kl. 22:18
HAHA "37 är väl helt ok till hennes längd", jag hoppas att du driver, annars har du ingen verklighetsuppfattning över huvud taget. Hon hade ett BMI på ca 13...19-20 är normalt för en kvinna med hennes längd. 04 nov kl. 23:02
19-20 är nog ganska så tunt BMI. Jag skulle bli helt extas om jag nån gång blev ihop med en brud som vägde 37 och var längre än 165 cm. Av etisk moral jäntemot fatiga länder (vilket jag inte bryr mig om men noterar) så är det bra om man inte överkonsumerar utan äter så lite som möjligt. Äter vi mycket här ökar vi efterfrågan och priset vilket i sin tur gör maten ännu dyrare för dom i de fattiga länderna. 09 nov kl. 23:47

KAkula
Oj. 165 cm 37 kilo är lite tunt. Normalt bör man väl väga 46-47 kg vid den längden. 04 nov kl. 13:45


2 kommentarer:

  1. Vad tusan säger man? Skandal att det ska vara så. Hoppas på att jag som tränare för barn o du som blivade friskvårdare kan få folk (tjejer) att inse att ska man må bra ska man inte behöva tänka på sin vikt varje dag eller vad man äter utan att man ska ha ett sunt liv o en sund inställning till mat o träning ändå.
    Men med tanke på all tv, tidningar, film o reklam som finns nu så har vi en dryg uppgift framför oss... Tyvärr.

    SvaraRadera
  2. Ja du Helena, jag instämmer helt, en tung o dryg uppgift men hoppas att samhället "vänder" o inser att det inte är sunt med de idealet som är nu. Men det gör mig så arg när killar ger kommentarer som dessa, det hjälper ju verkligen inte till.
    Det sjuka är ju att vi tjejer kan ju tycka att killar som har lite mage o börjar bli tunnhåriga bara kan vara sexigt o manligt men dom vill ha tjejerna pinnsmala, vart är vi på väg, o går det att stoppa!

    SvaraRadera