torsdag 27 januari 2011

Tester

Dagen har bestått av en massa tester, ja närmare bestämt 8 stycken. Vi fick börja med att ligga ner i fem minuter för att kolla vår vilopuls sen fick vi fortsätta med maxpulstest. Jag valde att köra på cykel och det gick bra. Jobbigt såklart men de gick bra.
Efter de fick vi göra 4 stycken lågintensiva tester. Testen var stegrande så första testet var en 7 minuters promenad i normaltakt, sen 7 minuters promenad i rask takt med ordentlig armpendling. Sen 6 minuters joggning på 65% av max avslutningsvis 3 minuter, på cykel eller löpning, på maximal förmåga.
När alla dom testerna var gjorda gick vi över till medel- och högintensitet. Först blev de cykling i 10 minuter på 75% av max sen fick vi springa i trappor. Uppför alla trappor i rask takt i 1 min och sen aktiva vila i 30 sekunder när vi sprang ner för alla trappor igen. Detta gjorde vi 6 gånger.
Efter dessa härliga test fick vi fortsätta med cykeltest, 6x 45/20 (alltså 45 sekunders jobb och 20 sekunders vila). Det skulle göras på 85% av max.
Som avslutning på allt fick vi göra maxtest, 150 meter. Kort kan man beskriva de som idioten i 150 meter. Man springer en gång, får 2 minuts vila och sen gör man de en gång till. Tiden mellan dom två omgångarna ska inte skilja mer än 2 sekunder.

Sen var faktiskt skoldagen slut, och vi var nog lika slut, så nu ligger jag utslagen i soffan :)

1 kommentar:

  1. jag har alltid velat kunna springa, så min motivation har helt enkelt varit att kunna det. Det är inte lönt att tvinga på sig träning man inte tycker om. Det kanske finns något som du trivs bättre med än löpningen? :D

    SvaraRadera