torsdag 25 februari 2010

Mitt jobb

Har fått frågan om vad det är för jobb jag börjar på så tänkte att jag ska berätta lite mer om de. Jag jobbar som analytiker på ett företag som håller på med kredit- och affärsinformation. Ja, vad innebär de egentligen kan man undra :)
Vi på analys avdelningen gör rapporter åt både befintliga kunder och prospect kunder. Beroende på vad de är för kund så kan det självklart skilja på vad det är för rapport vi gör. Men huvudsaken är att ta fram information om krediter. Vi gör kredit- och riskbedömningar först och främst men tar även fram annan affärsinformation, som tex vilka typer av kunder som finns, omsättning, bealningsindex, betalningsförmåga, ekonomi osv osv.
Jag tror att min inriktning främst kommer att vara Scoring. Man kan säga att det är en typ av betygssättning som vi gör både på företag och konsument. Man tittar på en massa olika variabler och gör beräkningar som sen leder till att man kan fatta beslut angående tex krediter. Det visar ju även vilken risk som finns, risk att tex låta denna person få kredit och på vilket belopp. Det handla mycket om risker, att kunna minimera risker och det är de vi hjälper våra kunder att göra.

Ja de är lite svårt att förklara exakt vad det är jag gör men det här är i alla fall en kort beskrivning på vad jag kommer hålla på med.

Jag kan även tillägga att i jobbet ingår att vara ute hos kund och redovisa dessa rapporter, vilket jag tycker är jätte kul. Kul att få träffa kunden också och inte bara sitta vid datorn och analysera :)

1 kommentar:

  1. Låter jättekul! Vad har du pluugat för något o vad är din titel? Nyf! Kram

    SvaraRadera