onsdag 5 maj 2010

Träning

Nu var det länge sen jag skrev om min träning här i bloggen, vilket i och för sig inte är så konstigt eftersom det inte blev någon träning alls på nästan 4 veckor då jag var sjuk. Sen hann jag träna i en vecka innan det blev semester i Egypten. Men nu är jag hemma igen och frisk så nu är det träning som vanligt igen.
Träningsveckan började bra med två pass på måndagen. På lunchen blev det mitt vanliga pass, dvs 45 minuter spinning. Det är ett helt okej lunch pass, instruktören är helt okej, musiken är bra och passet är lagom hårt för att vara lunchträning.
På kvällsträningen däremot är det betydligt hårdare och tuffare spinningpass som gäller.

I måndagskväll var det intervaller som stod på schemat, 18 stycken för att vara exakt och det var 70/20 som gällde. Dvs 70 sekunder MAX och sen 20 sekunders totalvila. Det var grymt jobbigt men om man trodde att man var klar efter dom intervallerna så trodde man fel :) Fast det var inte så mycket kvar, bara spurten in i mål och den var 5 minuter lång. Fast för att göra det lite roligare så var det ryck under dessa 5 minuter, så var 20:e sekund kom ett ryck på 20-40 sekunder utom sista rycket som var 60 sekunder långt.
Måndagar och onsdagar kör jag samma pass så detta pass kommer jag att göra om idag :)

Igår
var det träning med favoritinstruktören och hon körde som vanligt död på mig. Gårdagens pass var även här intervaller men betydligt längre intervaller. Första intervallen var 7 minuter lång med en ökning varje minut upp till din max nivå (jag valde 88-90% som min maxnivå). Sen fick vi 3 minuters vila sen en intervall till på 7.5 minuter på samma sätt som förra. Efter de 3.5 minuters vila och sen ytterligare en intervall på 7 minuter som var på samma sätt som tidigare FAST att denna gång fick man bestämma hur länge man skulle ligga på sin maxnivå. Dvs inte bara upp och toucha den nivå du satt utan hålla den så länge du sagt, jag valde 90 sekunder på 90%. Jag lyckades hålla det men var bra trött efteråt och såg fram emot vilan. MEN så fel jag hade, vi fick ingen vila alls utan nästa intervall på 7 minuter på samma sätt som förra började DIREKT. Men eftersom intervallerna är upptrappande så fick man droppa pulsen en aning och sen jobba sig upp igen. Så min puls kom ner på 85% innan det var dags att jobba sig upp mot 90% och hålla där åtminstonde i 90 sekunder.

Efter denna intervall fick vi faktiskt vila i 2 minuter innan det allra sista på passet skulle köras vilket var 30/30 intervaller, 6 stycken (alltså 30 sekunder max, 30 sekunders vila).

När det sen var avklarat då var jag helt slut, ja mer än helt slut, totalt färdig.
Denna instruktör, hon har verkligen förmågan att få ut de där lilla extra ur mig, så jag var med död än levande när passet var slut. Ja hon sa till och med att vi såg helt slutkörda ut, vilket faktiskt var sant :) Men oj så skönt det kändes efteråt, finns ingen bättre känsla än att få köra totalt slut på sig själv =)

1 kommentar:

  1. Jo vännen, det finns visst en skönare känsla!! När man dricker vin o käkar småsnarre framför tv:n!!! Haha!!!

    SvaraRadera