fredag 18 juni 2010

Bad news

Det har varit en turbulent vecka, mycket har hänt kan man väl säga.
I slutet på förra veckan ringde min chef en sen eftermiddag och sa att jag inte behöver komma in på jobbet något mer då han avslutar min anställning omedelbart. Jag fick ingen direkt förklaring till varför, vilket man vid provanställning inte behöver ge men tycker personligen att det är bättre om man ger de. Han säger: "Har du några frågor?"
Klart jag har, massvis, men tyvärr hade han inte så många bra svar att ge. Han sa att jag skött mina arbetsuppgifter, gjort dom mycket snabbt och bra.
Okej, fattar då inte varför jag måste sluta.
Sen säger han att jag kan komma in efter arbetstid och städa mitt skrivbord.
Hmm, varför får jag inte komma in dagtid och göra de kan man undra men fick inget svar på de.

Blev väldigt förvånad över allt och var nog i chock så det tog ett par dagar för det att faktiskt sjunka in att jag blivit av med jobbet.

Tycker allt är så himla skumt. Till ovanligheten hör att en kille på min avdelning fick gå, bara så där i april och han hade också provanställning. Hur vanligt är det att 2 personer på samma avdelning får gå under provanställning?! Antingen är dom helt kassa på att rekrytera rätt personer eller så är det dom det är fel på.

Hur som helst så åkte jag i alla fall in till kontoret här om dagen, på dagtid, för att städa mitt skrivbord. Och oj vilket mottagande jag fick!
Givetvis så fungerar inte mitt passerkort, vilket inte var jätte förvånande då jag redan minuten efter telefonsamtalet om uppsägningen märkte att min mailadress var avstängd samt alla andra inloggningar via vår hemsida.
Men när jag står vid porten till huset så kommer två kollegor till mig som är på väg ut så dom släpper in mig. Vi pratade även en stund och dom har fått en väldigt vag förklaring till varför jag fått sluta och dom säger att dom inte förstår någonting och tycker bara att allt är väldigt konstigt. Jag håller med dom till fullo.
Sen kommer jag givetvis inte heller in på vårt våningsplan så receptionen släpper in mig och jag säger till receptionisten att jag ska städa mitt skrivbord.
Ja just de säger hon, vet din chef att du kommer. Och det gjorde han då jag pratat med honom tidigare på dagen och sagt att jag skulle komma in.
Jag börjar gå och receptionisten säger att jag måste vänta på att hon ringer chefen och han ska eskortera mig till mitt skrivbord. Men kom igen, vad tror dom egentligen?!!
Min chef kommer och går med mig till mitt bord, han säger inte så mycket, knappt hej. Jag städar mitt bord och två kollergor kommer för att prata lite. Eftersom chefen är bredvid så blir det bara kallprat. Det var egentligen inte så mycket att göra förutom att slänga lite papper och sånt för min dator var spärrad, jag allt som jag hade var spärrat.
Men när jag är klar och ska ge chefen pappret med uppsägningen som jag har fått för att skriva på och säger att jag vill ha en kopia på den så jag kan gå till kopieringsrummet. Får till svar:
"Stanna vid ditt skrivbord, jag fixar en kopia."
När det är fixat eskorterar han mig till dörren för att släppa ut mig.

Ja man kan ju lugnt säga att det inte var det varmaste mottagandet. Det är klart man blir besviken men försöker tänka att ett sånt företag vill man inte jobba för och det är tur att jag inte lagt ner mera tid och energi hos dom. Nu är det dags att gå vidare till nya utmaningar!

2 kommentarer:

  1. Och det är ju precis det du gör!! :)

    SvaraRadera
  2. Hej Anette! Kul att du har läst min blogg pch stort grattis till att du har kommit in! Du kommer få ett toppen år på Bosön. Jag kan titta över mina böcker som jag har köpt, ska spara en del som är bra att ha men finns nog böcker som jag vill sälja. Mitt sommarjobb har inget med Bosön att göra. Kan hända att jag får rycka in för Rickard Nilsson när han ska ha semester :) Intervjun på GIH hoppas jag gick bra, har så svårt att säga vilket, men dåligt gick det inte iaf.

    SvaraRadera